MERDEKA TRIP : MALDIVES - HEAVEN ON EARTH

By qayyumtravelog - 01:38:00

hello guys... mari sat baca post kami kali ni, kami nak share sikit trip pergi maldives haritu.. nak kata trip ni trip budget tu idoklah  , tapi kami cuba untuk sejimat yang boleh..hihih. seperti yang semua maklum kan, maldives ni antara pulau tercantik / termahal/ terindah ter ter ter lagilah... mari jemput baca naa..

Kami bertolak dari KLIA2 pada pukul 6.50 ptg dan kami sampai di MLE jam 7.30 Malam, perjalanan mengambil masa selama 4jam.. dan beza masa antara maldives dan malaysia adalah lewat 3jam..Sebelum ni selain AirAsia, MAS pon ade pergi ke MLE ni, dan dalam tahun lepas, MAS stop laluan ke MLE dan diambil alih sepenuhnya oleh pihak AA..

so malam tu kami stay dekat transit inn hullumale, maldives ni banyak sangat pulau.. ibu negara bagi madives adala male city, satu pulau yang lain dari airport.. so kami stay di hullumale satu malam dan esok pagi kami bergerak ke pulau maafushi..so depan hotel tu da pantai.. memang cantik lah citer diaa.. oh ya , harga untuk transit inn ni dalam 300myr/night.

Dekat maldives ni banyak gila pulau.. so makesure korang booking hotel or kalo tak booking pon nak main redah je, pastikan korang tahu korang punya perjalanan tu nk g pulau mana... pangangkutan utama dekat maldives ni ofkoslah bot kan.. so ade hotel yang da memang siapkan boat transfer.. kalo xde tu.. korang bole je naik public boat.. tapi sehari sekali je public boat ni.. dalam pukul 7.30 pagi dan boat tu hanya berhenti dekat maafushi sahaja...

taddaaaaaa kami sampai dah maafushi....dari hullumale ke maafushi ni dalam sejam lebih je.. sedih sikit masa ni cuaca tak berapa nk cantik .. tapi xpelah.. hikhokkkk.. so kami checkin je.. kami terus jalan2 kat area maaushi ni.. pulau maafushi ni macam male city.. kira macam public island.. bukan private okay.. public.. so banyak je hotel kt sini.. kedai makan, kedai cenderahati..even kat sini pon ade penempatan ... pulau ni lah yang paling murah berbanding pulau-pulau yang lainnn...

hari berikutnya,kami buat island excursion.. kami pergi Centara Ras Fushi Resort & Spa.. kalo korng datang maldives ni, ni antara aktvit yang korang boleh buat..nak buat bole, xbuat pon bole.. hahahh bergantung pada budger masing.. kami terangkan sikit island excursion ni mcm mana,  ok macam ni, korang akan dibawa ke satu priate island.. then korng aan duduk pulau tu dari pagi sampai ke petang.. bole guna semua kemudahan kt pulau tu sehari suntuk tu... kecuali korang tak diberi bilik lah.. trip ni siap lunch sekali.. dan harga bagi setiap pulau berbeza.. kami amek pulau ni dgn kos 130USD.. kami tegaskan lagi sekali, nk buat bole xbuat pon bole.. hahah

Nikmatilah gambar kami secara random dekat Cetara Ras Fushi iteww..

untuk hari seterusnya, kami pergi buat island hoping dengan harga 30USD... emmm dappp...  antara spot yang kami pergi shark point / banana reef / turtle reef/ dolphin cruise dan lunch di sandbak..

cumanya gambar dalam air kurang, banyak video sajork..

ni maggi beli kat maldives tau... cuma mahal sikit.. hahahaha.

kebetulan masa kami pergi ni time merdeka.. so patriotik la siket. hahahha kami anak malaysia...

dekat maafushi ni banyak mural dekat bangunan dorang... jalan2 naik basikal pon boleh cover satu pulau.. larat ngan tak jelahhhh..

kat maldives ni banyak sandbank... memang cantikkk.. tengah2 laut dalam ade sandbank ni..kaughasaa!!

oh ya.. untuk makluman, tahun ni adalah tahun melawat maldives, so kalo dtg tahun ni dapat la sticker mcm dalam passport tew... ahahahaha.. saje je nk btau..

BYE MALDIVES, HOPE TO SEE YOU AGAIN SOON.. AHGITCHU.