EL NIDO- PALAWAN, PHILIPPINES

By qayyumtravelog - 01:43:00

yuhuuu.. mabuhayyyy malayyyzing. post kali ni kami nak kongsikan pengalaman trip 3 minggu lepas ke Palawan, Filipina.. setelah hampir setahun kami tunggu trip kali ni, akhirnyaaaaa sampai juga kami ke Palawan ni.. huhu.. untuk tiket kami dari KUL-MANILA RM 79 dan MANILA-PPS = RM 17 sahaja..tu yang mereput jugak tungggu.

kami gerak dari KLIA2 pukul 9mla dan sampai di Manila pukul 2pagi.. kami memang plan akan tido dekat aiport je malam tu, memandangkan kami akan ke Puerto Princessa pada pukul 9.45 pagi esoknya.. kami mmg da standby sleeping bag siap2.. sampai2 je kami terus cari port untuk lepak.. korang yang akan sampai manila pagi tu, jangan risau sebab ramai je umat manusia yang bergelempangan tidur untuk kejar flight  / train esoknya.

penerbangan kami ke Puerto Princessa (PPS)  lewat lebih kurang 1jam. perjalanan kami ke PPS mengambil masa lebih kurang 1 jam dari manila.. oh ya terminal untuk penerbangan antara bangsan dan domestik di manila ni berbeza, kami kene pergi ke terminal 4 untuk tujuan domestik.. jalan kaki lebih kurang 20-30 min jugek lah.. makesure kalo nak jalan kaki jgn sorang-sorang okay.. manila bukan macam malaysia :) xtra carefull needed!

kami sampai di PPS lebih kurang pukul 12 tgh hari.. sampai2 je dekat airport kami terus cari van untuk ke El-Nido.. keadaan dia sama je dengan airport Boracay & Cebu, akan ada banyak van depan airport untuk bawak pelancong ke El-Nido.. selain van, korang boleh jugak naik bas, tapi tempoh perjalanan lebih kurang 8jam berbanding naik van hanya 4-5 jam perjalanan.. harga bagi van dan bas tidak banyak beza , lebih kurang 500-600 peso/ way

n

dalam pukul 7petang macam tu kami sampai la dekat el nido ni, kami stay dekat hotel Austria Guest House.. dekat filipin ni, bile korang pilih hostel or hotel yang bajet. mmg betul2 bajet la die bagi.. hahha.. daripada airport ke elnido ni kami asik fikir bile la nk sampai ni.. manataknya lebih kurang 1hari perjalanan.. saboojelah..,

tula keadaan bilik kami, muat2 badan je toilet dia.. hahaha selesa ke tak selesa ke masa ni da xboleh nk cakap apa, redha sahaja..

so malam tu kami sempat jalan2 area hostel tu.. banyak je kedai makan seafood area pantai. btw hostel kami ni dekat je dengan bank..
seperti biasa, filipin ni mmg susah sikit nak cari kedai makan halal.. kalo korang dapat mee segera dekat kedai area elnido bersyukur lah okay.. kalo nk selamat, standby makanan halal dari Malaysia.

lepas makan malam, kami cari pakej tour untuk aktiviti esok hari, sempat jugak kami jalan2 then Tanya agent area hostel, rata2 harga sama je.. so kami decide amek tour hotel je. manatau bole dapat murah kan..

Dekat el nido ni pakej yang dia sediakan ade 3 pakej. dan semua pakej tu akan pergi tempat yang berlainan.. dang anggaran harga bagi setiap pakej adalah berlainan oh ya harga termasuk lunch dan equipment snorkeling..

kami amek pakej Tour A. harga pakej sekitar 1200peso.. agak mahal jugak lah sebenarnya... sebab apa masa kami tunggu kt tmpt touragent tu, kami sempat berborak lah dengan satu group pinoy ni.. dorg dapat harga 1200peso tp untuk 2 tour.. sadiskkan.. keadaan mcm tu biasa la ye sbb kami ni bukan local.. kami redha buat kali kedua..

Dalam pakej Tour A, antara pulau yang kami akan singgah adelah small lagoon/ big lagoon/ seven commandos beach/ secret lagoon dan simizu island... nampak mcm banyak kan.. tapi die pusing area2 situ jahhhh,, tapi memamng cun tau.. aduuhh tak kuaddd.. jom tegok random pic yang sempat kami amek mase tu... secret paradise

ni la lunch yang dorang sediakan untuk kami.. kalo boleh mase start je tour tu, cakap dengan staff atas boat untuk sediakan makanan yang halal, means halal tu, xde daging khinzir or etc.. alhamdulillah makanan yang dorg bagi semua berasaskan makanan laut. sebab dorang masak semua atas bot tu je.. da lapar kan.. bedal sajaaaa

antara aktiviti malam yang korang bole buat masa kt elnido ni, selain dari lepak kt bar or club, korang bole je jalan dekat tepi pantai then makanan2 laut.. makan je kejeee.. tapi kawasan paling meriah dekat elnido ni mmg area tepi pantai.. elnido ni xla hapening macam phuket or krabi. tapiii boleh tahan meriah la jugakkk.. dan makann seafood dorg pon xde lah cekik darah sangat. masih mampu milik lagii..

esok paginya. kami ready nk ke PPS .. sbb lusa nya kami kene kejar flight seawal 8.30 pagi.. so kami rasa better kami stay area airport sebab takot rushing nanti...

kami stay dekay hostel the house inn.. nak bagi riview sikit.. mmg selesa hostel sini dan murah.. kami dapat harga satu malam rm35/night.. dan lagi satu walking distance je nk g baywalk.. dalam 15 minit je sampai airport..

aktivit malam yang bole korg buat kt puerto princessa ni kan.. cer la jalan2 kt baywalk ni.. die lebih kurang uptown je.. mmg ramai gila local kalo hujung minggu.. mungkin sebab mmg kat baywalk je ni kot hapening..

kat sini jugak korang bole try makan seafood.. banyak je kedai jual makanan laut.. cumanya xtau la korang lalu ke nak makan.. yang bestnya kat sini sapa yang penggemar makanan eksotik, bole la try makan daging buanya.. hahahha boleh tahan murah..

errrr.. nampak macam ular kan.. ewwww

hammmmekkkkauuuu daging buaya sekali dia bagi!!

alhamdulillah selesai lah trip ke palawan-elnido.. kalo ade yang nak tanya pasal trip ni or trip lain bole je email kt qayyumsunawan@gmail.com atau follow ig/twitter : qayyumsunawan

bye palawan.. hope to see you again. insyaAllah.