OSLOB WHALE SHARK - KAWASAN FALLS - CEBU PHILIPPINES

By qayyumtravelog - 22:04:00

Assalamualaikum & salam sejahtera guys... ramai betul orang Tanya pasal Cebu, almaklumlah tiket tgh murah ni kan...okay kali ni kami nak share trip awal tahun 2015 kami ke cebu filipin. mabuhayyyyyy!! hahaha so kami hunting tiket seperti biasa, semasa promo free seat airasia.. kami dapat harga 380myr untuk 3orang bersamaan 127myr..murah kannnn.. ok jom layan pengembaraan kami dekat sana..

PENGANGKUTAN / TRANSPORTATION

• Lepas je kami beli tiket, barulah kami study sikit-sikit pasal cebu ni.. kami rangkumkan untuk pengangkutan, korang kene kuat dari segi mental dan fizikal okay.. so sampai je kami dekat mactan airport tu kami terus amek teksi untuk pergi ke south bus termial area cebu city. ohh lupaa, kami punya perjalanan untuk trip kali ni dari cebu city terus ke moalboal-oslob then ke cebu city.
  • korang bole je naik cab or van untuk ke area moalboal, so kami decide nak naik bus je, barulah adventure katanya... hahah apa yang kami dapat mmg betul2 adventure.. kami gerak dari SBT tu dalam kol 4petang then sampai dekat moalboal tu dalam jam 10mlam.. kaughasaa..
  • korang kene standby dengan keadaan jalan yang tak berapa nk elok, pastu jalan tepi gaung.. sirius betul2 adventure siol.. kebetulan masa kami naik tu orang baru balik keje.. hamekkauuu... siap ade orang berdiri lagi 5jam kau... kami sampai terlepas tmpt yang sepatotya kami turun.. hahah nasib la konduktur bas tu sempat suro berhenti.. scaryy chuols..
  • then masa kami nk ke cebu city untuk balik kan, kami pilih bus yg elok sikit.. hahaha siap ade wifi lagi kau..untuk pertrip harga tiket bus dalam Rm 10 -15je...

PENGINAPAN

• Okay part peginapan pulak kan, kami stay area moalboal, sebab rata2 yang pernah pergi moalboal ni suggest duduk sini lah.. kami stay dekat Asian Belgian Resort.. kebanyakkan hotel or guest house dekat filipin ni biasa2 je lah. xdelah wow mcm kat indonesia or thailand. so makesure korang be prepared okay.. dari area pekan moalboal nk ke hotel ni pon boleh tahan jauh jugak dalam 15 min gitu naik tricycle..
  • kami stay dekat Asian Belgian Resort, dgn harga 500 utk 3malam bilik bertiga.. rata2 orang akan stay sini sebab paling murah dan paling dengan pekan. yang syoknya hotel sini, bole snorkeling/ kayak free je.. then ade anjing owner dia besar dan sangat ramah.. erkkkk

• kami sempat peri white beach moalboal dengan naik kayak yg dia bagi je.. azab jugak lah nk sampai. hahahha.. yang penting free..

okay .. ni antara kenderaan yang paling pemes kat filipin. mcm dekat Thailand ada tuk tuk/- dekat Malaysia ade beca then kat filipin ni ade tricycle, kebih kurang je dgn beca kt Malaysia..

So antara aktiviti kami masa di oslob adalah tengok whaleshark.. dari moalboal ke oslob ni lebih kurang 45min la.. untuk tgk whaleshark ni harga tiket adalah 1000peso untuk pelancong.. mmg menakjubkan.. korang boleh tengok puas2 ikat tu., sebelum start berenang tu dorg akan bagi sedikit taklimat berkenaan tour tu, xbole pakai sunblock, xboleh pijak,pegang whaleshark tu, kene jaga jarak semasa menyelam.. kalau kene ngappp.. sadaqallahuazim

TADAAAA.. SERAM JUGAK LAH SEBENARNYA !!

lepas kami ke oslob, kami bergerak ke kawasan falls, kawasan falls ni antar tarikan utama kat Cebu ni, selain kawasan falls, banyak je lagi falls yang korang boleh pergi, kami sempat kesini sahaja sebab kami kesuntukan masa.. kami nak pesan, kalo korang ade supir ke tour guide yg offer diri nk bawak korang naik atas, korang jangan layan. ikut je jalan yang sedia ada, kat sini kami kene game ngan sorang mamat ni, rugi jugak lah kami.. xpelah nasib kami..  so dari bawah nk ke kawasan falls ni dalam 20minit berjalan, sepanjang jalan tu akan lalu jambatan kecik yg merentasi sungai, allahu air yang mengalir sangat bersih.. tengok gambar tu.. bersihkan..

oh ya, kat kawasan falls ni korang kene stanby duit sikit lah ye. sbb semua kene bayar, dari paying, rakit, tour guide masa kt falls tu semua ade charge..

memang puas hati bila sampai atas ni.. you only live once !

selain kawasan falls ni, ade je tarikan lain yang korang boleh pergi antaranya osmena peak, tumalog falls, zipline dekat choclate hill.. pesan kami, kene kuadkan semangat je demi kerinagan berganda ..