TRIP RAYA AIDILADHA - BALI -SURABAYA

By qayyumtravelog - 02:03:00

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. umm umm post kali ni kami nak share  trip raya haji kami tempoh hari.. trip  ni kami pergi dengan travelmate lipe ritu.. lama jugak lah plan.. kami amek flight dari KUL-BALI-SURABAYA-KUL. trip kali ni makan masa 6hari je.. dan yang paling penting raya haji kami bukan di malaysia. haha first time ni nk raya jauh dari family.. hikhok..

the journey begin..

flight kami dari klia2 sepatutnya pukul 8.30pm tapi lewat sejam jugak.. dan kami sampai di Denpasar Bali pada jam 12.30am.. malam tu kami stay di monostel hostel. hostel ni agak strategik sbb dekat dengan jalan legian. harga satu malam dalam 44myr.. agak rugi sebenarnya nk checkin sebabnya esok awal pagi da nk kene gerak..

banyak je hostel-hostel murah area kuta legian ni.. so setel checkin kami jalan sekitar legian.. mase tu mmg waktu puncak dekat jalan tu.. pelancung berpeleseran ramai betul.. oh ya kami sempat beli gas untuk dapur.. sebab masa kami di nusa penida nnt, cadangan nye nk campinggg.. hammekkkau.. xpernah-pernah camping.. hahaha naseb ade kedai bukak lagi.. 18k je gas tu...

kami da ke bali ni 7 kali rasanya, so kami dah tau sikit2 la pasal area legian ngan kuta ni. so sempat lah tunjuk anep tempat2 yg popular area bali ni... oh ye dekat legian street ni ade memorial bom bali.. so dekat memorial tu akan ade senarai nama mangsa pengeboman berani mati bali pada tahun 2003 tempoh hari.. mujur rakyat malaysia tak ade yang terkorban..

nila memorial mangsa pengeboman bali tu... hurmmm innalillah..

kami bangkit seawal jam 7.30pagi.. sebab kawan kami akan jemput kami untuk hantar ke sanur.. mata rabak angat.. oh ya kami ade sorang kawan di bali ni.. kami kenal die dalam 2tahun lepas xsilap.. dan terus jadi kawan baik.. mas komang wisesa nama diaa..... sapa yang nk g bali then cari supir.. bole pm tepi kami naa...

bagi yang nak ke nusa penida, nusa ceningan dan nusa lembongan, korang boleh naik speedboat or public boat dari Sanur.. dengan harga 175k/way = rm45 untuk speedboat... perjalanan dalam 45 mini hingga  sejam.. bole la powernap kejap.. jetty kat sanur ni bukan macam jetty langkawi ke penang ke.. so yang plan nk tdo jetty kalo sampai tgh malam tu harap bole cari inisiatif lain lah ya..

oh ya.. sementara menunggu nak boarding tu, korang kene try makan nasi mak beng.. kedai ni sangat popular kt area sanur ni.. rugi la sapa tak try.. mddaappp.. nasi + ikan gulai ngan ikan goreng..allahuuu kecur tetibaa...

popular tau kedai makbeng ni.. jangan main gilaa.. rama retis indonesia makan kat sini.. hahaha

sepanjang kami dekat nusa penida ni , kami guna ojek / matik (motor skuter) je.. untuk pengetahuan korang..antara ke tiga2 pulau ni, nusa penida adalah yang paling tidak ramai penduduk dan dan masih belum ramai yang explore lagi... keadaan jalan kat nusa penida ni agak teruk.. so sapa yang pakai motor, hati2 ya... hummmm oh kalo bole guna simkad telkomsel sebab kalo kat nusa penida coverage bagi simkad selain telkomsel NONADO... bukan apa, selain untuk upload or checkin kat sosmed, internet sangat2 diperlukan utk GPS,WAZE.. percayalah..
hahahha..

spot pertama kami adalah Pura Paluang.. sebenarnya kami nak pergi ke angels billabong, tapi sesat sampai kesana, sebab kami xdpt line internet, danhanya guna petunjuk oleh orang lokal area sini, jadi samppailah kami ke sini.. area sini sunyi dan sepi, ade kuil kecil dekat hujung sebelum sampai tebing... seram jugak la sebenarnya.. cuaca masa ni memamng panas ya ampun... makesure korang standby air mineral banyak sikit..

korang bole je jalan2 area tebing dekat Pura Paluang ni.. xde orang jaga pon.. dari tebing korang bole la nampak lautan luas terbentang dan melihat pukulan ombak dan deruan angin yang mengasyikkan.. haa gitchuu

so lepas kami penat pusing-pusing kat Pura Paluang tu, kami nampak ada orang tempatan yang menuju ke arah yang berlainan.. so kami pon follow dorg.. haaaa sekali betul eh tmpt yang kami cari ni arah yang kami follow tu.. errr saba jelah... ketiak semua belecak ehhh...

Angel's Billabong

sapa yang berani nak mandi kat sini bole je mandi, tapi dorg mmg dah letak siap2 papan tanda dilarang mandi, so maksudnya kalo apa2 jadi pada korang pepnadailah tanggung... haha secara peraturan memang tak bole mandi, tapi masa kami kt sini ade je orang lokal mandi.. hihi. difahamkan kat sini pernah pelancing mati sbb hanyut ditarik ombak.. gitulahhh ceritanya...

BROKEN BEACH.
lepas ke angel's billabong tu, kami singgah kejap dekat broken beach ni, die ade lobang tengah2 tu.. memang xbole nak mandi pon.. kalo air pasang mungkin lagi cantikk..

lepas je ke broken beach .. kami plan nk ke atuh beach. kami nak ke atuh beach tu sebab bace kat internet, kalo nak camping, better pergi area situ, lokasi nya betul-betul persisiran pantai.. denga data internet tak ada.. kami redah je teruskan perjalanan.. bile jumpe penduduk tempatan kami akan berhenti tanya arah nk ke atuh beach.. rata-rata dorang cakap makan masa hampir 2jam30min. hammmmekkkkkauuu.. masa tu dah pukul 4.30ptg macam tu.. kami pon teruskan jalan...

sepanjang jalan tu , kami nampak signboard bermacam2 jenis pantai.. kami decide nk singgah kejap kt kelingking beach point.. bila kami sampai je dekat area kelingking ni,, Allauakhbar,.. sunggu menakjubkan.. walaupun kawasan dia bukan dekat tepi pantai, tapi diatas bukit, permandangan dari atas bukit tu allahuu sangat mempersonakan...

yang syoknya area kelingking beach point ni.. jalan die dah ditar.. sebab dihujug jalan ada satu kuil.. so selesa la naik motor area sini.. waktu tu pon dah petang, kami terpaksa batalkan niat kami ke atuh beach, kami pacak je khemah dekat atas bukit ni... pada mulanya kami macam takut nak pacak khemah, sebab takot penduduk kt area ni marah.. tgh kami bincang and snap2 gambar, ade satu mas parta pariza datang dekat kami.. kami bgtau dia yang kami nk camping area sini.. alahamdulillah dia bagi.. mas ni sangat lah baik. kami tumpang rumah dia utk mandi.. rumah dia sangat dekat dgn kelingking ni. btw sapa yang nk dtg sini bole je sewa bilik dekat rumah mas ni, rm30/malam. rumah mas ni dekat je dgn jetty toyopakeh.. nk no dm okay..

perjalanan sehari suntuk sangat-sangat berbaloi bile dapat view macam ni. terus hilang penat..

nikmati beberapa gambar sunset yang kami sempat snap..

"nature never did betray the heart that love her"

selesai bersihkan diri dekat rumah mas parta pariza tadi, kami langsung ke khemah.. perut kami mula berkeroncong.. kami last makan di restoran mak beng pagi tadi.. so kami decide nk makan nasi goreng kampung brahims + bubur ayam knorr + nestum.. sebab kami takot perut masuk angin dan untuk prepare just incase esok makan lambat lagi, so kami pilih makan makanan yg ade kabohidrat.. memnag sunyi dan dingin.. selera betul kami makan malam tu..

oh ya.. mas tu pon sempat datang tengok kami, dan tolong hidupkan unggun api untuk kami.. kami betul2 bersyukur jumpa dengan mas ni..alhamdulillah.. hanya tuhan je yang mampu membalas, oh ya. die hanya mintak 10k idr = RM#  je sebagai wang keamanan.. murah kannn..

lepas je makan.. kami amek masing-masing punya sleeping bag, acah2 stragazing.. alhamdulillah malam tu langit sangat cerah.. awan pon xde. nampak jelas lah bintang berkelipan.. gitchu..

"It is not easy to find happiness in ourselves, and it is not possible to find it elsewhere"

esok paginya kami bangun awal sebab konon-konon nk tengok sunrise..haha kalo situ spot untuk sunset, mana la nk kluar sunrise kan.. sejuk dan damai je..

hampa xnampak sunrise .. kami terus siap-siap utk turun. pagi tu kami bfast maggi + nescafe +bubur ayam lagi.. memang jimat la kalo masak sendiri.. maggi ni kalo kt malaysia . hurm pandang pon tak  kan..

Lose an hour in the morning, and you will spend all day looking for it.

siap je kemas, kami terus turun kearah Crystal Bay... perjalanann makan masa sekitar 40min... sampai je dekat crystal bay tu.. ombak sangat kuat.. tiada aktiviti pantai pon bole buat kt situ....kami plan nk pacak khemah dekat kawasan tu.. tapi memandangkan air pon kuat. kami terus bergerak ke toyopakeh dgn harapan bole buat aktiviti snorkeling dari situ...

sempat lah merasa bakso ayam *halal katanya.. sempat berbual dengan ibu yang jual bakso ni.. mereka pon xmakan babi.. hahah sebab kata nya babi tu xelok utuk dimakan.. yekeniiiii bole cayaaaaaaa keee

kami dapat jugak buat aktiviti snorkeling dengan harga RM60 untuk 3spot .. area jetty/ gamat bay/ buddha statue... termasuk dengan hantar terus ke nusa lembongan.. memandangkan kami xjumpe spot utk pacak khemah.. kami ambil keputusan utk langsung pergi ke kuta.. sebab esok harinya kami akan ke surabaya dari denpasar airport..

ini kali ketiga kami buat aktiviti snorkeling dekat gamat bay... coral dekat gamat bay ni masih lagi cantik dan ikan pon banyakk...

ini adalah jambatan kuning yang menyambungkan antara nusa lembongan dan nusa ceningan.. hanya satu motor je yang muat ..

selesai aktiviti snorkeling kami terus nusa lembongan dan  dapatkan tiket untuk menuju ke Sanur.. malam tu kami menginap di Kuta Beach Hostel dengan harga rm30/mlm.. malam tu kami  jalan2 di sekitar jalan legian.. masing-masing dah mula penat.. hahhaha oh ya. malam tu kami sempat urut kaki .. masyaAllah legaaa betul dapat urut..

BYE DENPASAR- HELLO SURABAYA

kami sampai di Surabaya pada pukul 3.30ptg.. kami terus bergegas ke terminal 2 untuk dapatkan teksi or bas untuk pergi ke probolinggo.. kami agak rushing mase tu sebab esok hari raya haji, kami khuatir xde transport yang bole bawak kami kesana.. kami sempat tanya pada tourist information center dekat airport. banyak cara sebenarnya untuk kami sampai ke bromo.. cuma ade pro and cons.. misalnya perjalanan ambil masa 3jam tapi harganya mahal, perjalan ambil masal 5-6 jam tapi murah.. mase tu kami kene pilih bersesuaian dengan jadual kami..

option 1 :

• dari airport kene pergi pasar turi, naik bus ke terminal probolinggo perjalanan makan masa 2jam.. dari terminal probolinggo kene pergi cemara lawang, daerah yag paling hampir dengan bromo national park.
option 2 :

• dari airport surabya menuju ke malang dengan menaiki bus dari pasar turi, dari malang korang kene sewa elf or angkut ke panajakan dan untuk ke bromo korang kene sewa jeep.. 300k der harga jeep untuk sampai ke bromo sahaja, untuk ke point-poit lain seperti pasir berbisik dan etc ada charge tambahan..
option3 :

• kalo korang pergi ramai, korang bole je amek supir dari airport langsung ke probolinggo dan sewa 1 jeep untuk ke bromo atau panajakan dan sekitarnya.. lebih mudah..

kami gerak ke probolinggo dalam pukul 5 petang macam tu.. pukul 5 da nak masuk waktu maghrib.. sepanjang jalan ke probolinggo tu terdengar seruan takbir raya.. meriahhh suasana raya dekat sini. yang agak menariknya, rata-rata suara kanak-kanak yang takbir.. masa tu teruja ada , penat ada, sedih ada.. yela 1st time raya kt tmpt orang..

lepas 3jam perjalanan kami sampai ke probolinggo. malam tu jugak kami naik ke penajakan.. nak tak nak kami kene jugak naik sebab esok kami da kene ade dekat bandar surabaya sebab flight kami balik ke malaysia pagi.. kami sampai di panajakan jam 11 malm.. dan malam tu hujan renyai-renyai.. kami sampai je panjakan tu kami terus pacak khemah dan masak apa yang patut... malam tu suhu 10 darjah celcius,. kecuttttt kau.. dengan basah atas bawah sbb hujan..

keadaan dalam khemah kami yang omeylote.. haha

orang makan ketupat rendang , kami makan nasi goreng cendawan cheese je.. xpe-xpe..

kami bangkit awal pagi tu dalam puku 4.30am, bising sangat kt luar sebab ramai orang da stanby utk tengok sunrise.. kawan kami sempat jenguk la.. mase tu kabus tebal lagi.. kami risau je xdpt tgk sunrise.. sunruse kt sini pukul 5.30pg.. so kami standby dah siap-siap..

oh ya.. penajakan ni adalah puncah yang paling tinggi antara bromo, batuk/batur .. jadi sebab apa kami kesini, kami akan lihat puncak bromo dari atas .. asik bukannnnn

yang berasap tu bromo- yang tak de asap tu gunung batur/batuk *tak tau nk eja sebenarnya..

selesai melihat sunsrise.. kami bersiap untuk turun.. kami singgah di gunung bromo, pasir berbisik, dan bukit teletubies..memang cantik.. dan tenaga kami pon hampir kehabisan.. hahah

salam idul adha dari kami .. hahahha

alhamdulillah .. we did it!

muka hitam kilat habes da ni..

kalo korang datang sini, pasir berbisik ni antara spot wajib singgah.. shhhh jgn cakap kuat-kuat.. ok hambar!

gitchu...

bukit teletubies.. kemain banyak teletubies ni kat indonesia.. asalakn hijau je letak nama teletubies.

yang paling tinggi tu adalah puncak semeru.. ambil masa 4hari jugak nk sampai kesana,. insyaAllah nextime kte jumpe ok semeru oii...

ANGGARAN KOS BALI-SURABAYA

HOSTEL MONOSTEL LEGIAN : RM45
KUTA BEACH HOSTEL : RM 35
TRANSPORT SANUR-LEMBONGAN : RM 90
SNORKELING PENIDA -LEMBONGAN : RM60
SEWA MOTOR : RM 30/2HARI
UPAH KAWAN JEMPUT/HANTAR AIRPORT : RM30

TRANSPORT SURABAYA -BROMO (BROMO/PANAJAKAN/BUKIT TELUTUBIES/PASIR BERBISIK -SURABAYA  : RM 260
HOSTEL SURABAYA : RM 30
TAXI K AIRPOT : RM15

TOTAL : RM 595

SUKSAMA DAN MATURNUWUN BALI DAN SURABAYA.. SAMPAI JUMPA LAGI ..